Port Technology: New Business Models

Pressespiegel

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"The Times They Are a-Changin.“ Diesen Song schrieb Bob Dylan einst in den Sechszigerjahren als Hymne auf die gesellschaftlichen Veränderungen jener Zeit. Dieses Dokument befasst sich mit neuen Geschäftsmodellen für Häfen und Terminals. Teils wird davon schon Gebrauch gemacht, um neue Technologieprojekte zu implementieren und deren Stärken und Schwächen auf den Prüfstand zu stellen. Es ist zwar keine Hymne, aber es ist ein Aufruf zum Handeln, um Licht in die sich verändernde Natur unserer Industrie zu bringen. Die heutigen Technologien sind an einem Punkt angelangt, an dem selbst die Geschäftsmodelle ihren Einfluss spüren.

Das einfache Aufsetzen eines Geschäftsmodells auf eine Technologie ist in vielen Fällen nicht mehr möglich. Im Gegenteil, das Geschäftsmodell muss sich den Technologien anpassen. Darüber hinaus hat das vergangene Jahrzehnt mit der Einführung intelligenter Geräte und Apps unsere Sichtweise auf die Technologie verändert, sodass unsere einst zuverlässigen und rigiden Geschäftsmodelle nun die erforderliche Flexibilität vermissen lassen, um mit neuen Technologien erfolgreich zu sein.

Dieser Artikel ist ausschließlich in englischer Sprache erhältlich.


THE TIMES THEY ARE A-CHANGIN’

Beyond the hyped promise of emerging technologies, automation has now been in operation long enough for data analysts to begin to isolate trends within datasets, and in turn, this creates new realms for data experts to explore. Such realms include data services, real-time collaboration, automated decision-making, safety and security, digital payment structures, and “green” services. New technologies and new realms of service also imply new operational methods of working, with data aggregation, analytics, and platform management all being developing fields.

BUSINESS MODELS

Software as a Service

One could argue that gone are the days of ports and terminals offering up complex specifications for software developers to work to. Instead, developers are following the more mainstream trends of knowing their market and delivering a product that solves a problem. In this new development approach, there are a myriad of forms of business models within this field, yet the ones that are most prevalent for the port sector are “software as a service” (SaaS) and the more conceptual “Ports as an App” (PaaA).

Subscriptions are common within a SaaS model in which the core level infrastructure is already built yet is malleable for a given user who can adapt it for their own needs. This model has been molded into the notion of “Smart Ports as a Service,” which follows the same structure and has been explored by the Co-Founder of the Octopi TOS system, Lou Castera. In the PaaA model devised by ex-World Economic Forum Lead of Ports & Shipping Wolfgang Lehmacher, cargo owners, shippers, providers, and supply chain players can all engage, do business, and collaborate in a new digital domain on a smartphone.

By their nature, SaaS initiatives remove many common barriers to entry into a software or technology platform thereby creating new business realities on an easy-to-access, new platform. However, there remains an issue around whether a famously “conservative” industry would adopt such a revolutionary approach. Benlian, Koufaris, and Hess have outlined how SaaS expectations have not matched the reality in other sectors.

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