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Pressespiegel

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Die Überlastung der Werften war in den letzten Monaten eine Konstante in zahlreichen Häfen in Europa und den USA, da die Lieferketten unter erheblichen Verzögerungen und einem zunehmenden geografischen Ungleichgewicht zwischen Angebot und Nachfrage leiden. In der letzten Februarwoche lagen im Hafenkomplex der San Pedro Bay 31 Schiffe vor Anker und warteten auf einen Liegeplatz, da die Werften überlastet waren und COVID-19 zu einem Mangel an Arbeitskräften führte. Obwohl der Nachfrageanstieg westlicher Verbraucher nach Gütern so groß ist wie nie zuvor, werden Terminalbetreiber darüber nachdenken, wie sie ihre Abläufe optimieren können. Denn es muss nicht nur die nächste Krise gemeistert werden, sondern auch in normalen Zeiten ein hohes Leistungsniveau erreicht werden. Effiziente Prozesse können zu Kosteneinsparungen führen und potenziell bessere Bedingungen für die Arbeiter schaffen, während die neuesten Fortschritte in der Technologie die Häfen auf den Weg zur Nachhaltigkeit führen können.

Dieser Artikel ist ausschließlich in englischer Sprache erhältlich.


The appeal of automated processes and remote-operated cranes may also be heightened as operators look to reduce the risk of labour shortages disrupting operations. Whether ports are using automatic stacking cranes (ASCs), rail-mounted gantry (RMG) cranes or rubber-tyred gantry (RTG) cranes, software developer Inform offers Optimisation Modules, which can help to drive terminal efficiency. The modules work in conjunction with the existing terminal operating system (TOS) in an effort to generate cost savings and environmental benefits. Data collated by Inform shows that on average, an ASC will produce just over 4 kg of CO₂ per container lift, a RMG will produce just over 6 kg of CO₂ per container lift, and a RTG will produce approximately 3.5 kg of CO₂ per container lift. These figures relate to a terminal which handles 2m teu annually in a five-high yard block configuration.

The company´s Yard Optimiser module looks to reduce the costly rehandling of boxes, delivering a 45% reduction in yard rehandles when compared to a TOS-only planning strategy. Cutting down on the time and energy needed to reshuffle containers makes terminal operations more efficient. It also helps to make them more sustainable by generating annual CO₂ reductions of 1,870 tonnes for ASC yards, 2,710 tonnes for RMG yards and 1,570 tonnes for RTG yards.

Dr Eva Savelsberg, senior vice president at Inform, told CM: "Optimisation software isn´t new to the industry. What is comparatively new is our industry´s focus on environmental sustainability. Throughout 2020, Inform has been busy conducting research into understanding how several of our industry-proven add-on AI optimisation modules contribute to climate action to give terminal and port operators a realistic set of numbers to work with when considering the impact of software on their sustainability measures." In addition, a Machine Learning module has been introduced into live operations at HHLA´s Container Terminal Burchardkai (CTB), designed to improve container data accuracy. Based on an original assessment and experience at CTB, the software developer expects that a typical terminal will see a further 10% reduction in rehandles. This leads to reductions of 350-600 tonnes of CO₂ annually depending on the equipment type.

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